Jungle trekking” De tocht der tochten, dag 2 - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Gerard Letteboer - WaarBenJij.nu Jungle trekking” De tocht der tochten, dag 2 - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Gerard Letteboer - WaarBenJij.nu

Jungle trekking” De tocht der tochten, dag 2

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

02 September 2015 | Nederland, Apeldoorn

Dag 2 trekking

Dag 2 begon vroeg voor mij. Aangezien ik gemiddeld 5 uur per dag slaap was ik om 4 uur natuurlijk al wakker. Om nou wakker te blijven liggen onder het muskietennet op een veel te harde ondergrond, daar had ik geen zin in. Ben er toen maar uitgegaan. Het was nog pikkedonker en de zaklamp kwam dus goed van pas.

De weduwe
Ik zat in het centrale deel te wachten tot het licht zou worden. Eigenlijk had ik meer "jungle geluiden verwacht, maar dat viel eigenlijk wel tegen. Alleen de Cicero, een grote keversoort, maakt met miljoenen een oorverdovend lawaai. Alsof een vliegtuig stilstaat en de motoren aanjaagt om te gaan starten. Natuurlijk moest ik het weggetje langs de weduwe naar beneden om naar het toilet te gaan. De zwarte dame stapte parmantig rond haar hol rond en kroop er daarna weer in. Op dat moment lag mijn smartphone nog in het slaapvertrek en heb ik het niet kunnen fotograferen of filmen.

Ontbijt
Om zeven uur kwamen de anderen tevoorschijn uit de slaapvertrekken. De gids ging, na zich te hebben gewassen, aan de gang met het ontbijt. Het houtvuur werd aangedaan en ik heb de volledige bereiding gefilmd voor thuis. Ontbijt betekent in Thailand veel warme gerechten met noedels en rijst. Brood wordt in mindere mate geconsumeerd. In de hotels kun je echter wel meer brood tegenkomen, speciaal voor toeristen zoals bolletjes en croissantjes en dergelijke.

Bananenblad
Het is ongelofelijk wat je met bananenbladeren kan doen. De gids was tevens eten voor de onze lunchpakketjes aan het maken. Ook dit heb ik helemaal gefilmd. Van de bananenbladeren werden delen van het blad gebruikt om het eten te verpakken. Een touwtje wordt gebruikt voor het dichtbinden en komt van de harde zijkant van het blad. Om het blad gemakkelijk te kunnen bewerken wordt het eerst boven vuur verwarmd. Daardoor wordt het blad heel soepel.

Ontbijt
Voor het ontbijt kregen we “scrambled eggs”. Het brood dat we gisteren op de markt hadden gekocht werd op een rooster boven het vuur licht geroosterd. Na het ontbijt en ons gewassen te hebben bij een klein straaltje regenwater dat uit de bergen komt nog een laatst toiletbezoek en weer op pad. Toen Inge terugkwam vroeg ik of ze nog naar het toilet moest. Nee, zegt ze, ik ben net geweest. Ik zeg, weet je het heel zeker? Ja, ik kom er net vandaan. Dan kan ik je het nu wel vertellen. Weet je dat je meerdere keren langs een Tarantula bent gelopen? Ohw nee toch! Waar zit ie? Ik heb haar het hol laten zien. Als ik dat geweten had, was ik hier nooit langs gelopen!

Op weg
Het was een stuk minder heet en de tocht zou minder zwaar zijn. Onderweg hadden we geen telefoonverbinding en er kon ook geen auto ons kunnen komen ophalen. Dus met die wetenschap op weg gegaan. Het viel uiteindelijk mee, hoewel er toch eigenlijk wel stukken tussen zaten die behoorlijk steil waren en soms wel klimtechnieken vereisen. Daarnaast is het door de regen en vochtigheid van de Jungle best wel glad. Ikzelf kreeg steeds meer moeite met de oplopende delen van de trekking door de zware rugzak. Maar met de nodige rustpauzes kon ik het “bijbenen”.

Gevaarlijk
Als je deze trekking loopt, dan loop je op paadjes van ongeveer 30 cm breed. Daarnaast is sommige trajecten een toch wel behoorlijk steile afgrond met beplanting aanwezig. Als je hier naar beneden valt, dan lig je gauw 100 meter lager, tenzij je “geblokt” wordt tijdens je val door een obstakel als een boom of zoiets. Ik zelf merkte dat mijn rugzak me regelmatig behoorlijk uit balans kon brengen. Oppassen dus, en dat deed ik ook. Op de video die ik op Facebook zal plaatsen is dat goed te zien denk ik. Ik raad deze tocht dan ook zeker niet aan als het net heeft geregend. Echt gevaarlijk! Een slip en je ligt ergens beneden.

Soundbooster
Van bamboe kan je een perfecte soundbooster maken. De gids demonstreerde ons dat al in het kamp. Een stuk bamboe, waar een telefoon in past en je speelt muziek af, die versterkt het geluid. Het is eigenlijk een perfecte klankkast. En het werkt echt. De fransman wilde er wel een en die werd bij de volgende stop dan ook gemaakt. Vanwege de lunchpakketjes hadden we nog bestek nodig. Ook die werd gemaakt van bamboe. Perfecte stokjes, zoals je die bij de chinees krijgt wist de gids met het groot Rambo mes te maken.

Waterval
Doel was de waterval als volgend rustpunt. Na een behoorlijke tocht, die weer de nodige inspanning vergde voor mij, vanwege de rugzak, kwamen we daar aan. Prachtige plek en je kon er ook zwemmen. Hebben wij niet gedaan. Maar de volgende groepen die aankwamen en de gids en de fransen deden dit wel. Het was een gezellige bende met al die “jongelui” in het water. Je kon achter de waterval komen. Diegenen die dat hebben gedaan hebben waarschijnlijk mooie foto`s ervan gemaakt.

Vlinders
Wat beslist opvalt in Thailand is de verscheidenheid aan vlinders. Zo ook bij de waterval. Prachtige exemplaren die absoluut niet mensenschuw zijn en gewoon op je haar, smartphone of hand “landen”. Heb er leuke foto`s van kunnen maken.

Schoolschriften uitdelen.
Even verderop na de waterval was onze lunchplaats. De weg omhoog er naar toe deed me de moed in de schoenen zakken. Ik kon bijna niet meer. Een afstand van zeg 100 meter was bijna teveel voor mij. Met de nodige rustpauzes kwam ik boven en kon op de lunchpek “vers” koud water kopen. Dat hielp enorm en ik kwam weer een beetje bij. De schriften en kleurpotloden hebben we daar weggegeven aan de kinderen. De ouderen in het dorp regelden de verdeling wel.

Basiskamp 2
We waren een half uur verwijderd van basiskamp 2. Gelukkig ging 80 procent naar beneden en niet omhoog. Ik had het helemaal gehad met omhoog gaan. De rugzak was minder zwaar, maar de waterflessen vulden het gewicht van de schriftjes eigenlijk wel weer aan. Maar we hebben het samen gehaald. In het kamp konden we een welverdiend biertje drinken.
Basiskamp twee heeft geen elektriciteit, dus de zaklamp kwam wederom goed van pas. Even later kwamen vijf anderen erbij van een andere groep. Een Spaans stel en een Frans stel en een Britse alleen. We hebben het errug gezellig gehad die avond. Kampvuur, spelletjes, dialogen en conversaties. Om 22.30 uur naar bed. Met ons allen in 1 slaapgedeelte. En ja hoor, Inge voelt het aan. Een grote dikke zwarte spin “blokkeerde” de ingang van het slaapgedeelte. De gids heeft hem “gekild”. Ik heb hem niet gezien, maar uit de beschrijving van Inge zou het om een Vogelspin of Tarantula kunnen gaan. Ik heb het niet helemaal meegekregen in de gezelligheid die we in de groep hadden.

Omlaag, omlaag
Ik werd wakker om vijf uur en tot zeven uur heb ik weer alleen buiten gezeten. Ik heb de Cicero opgenomen als geluidsfragment. Als je dit hoort dan heb je een idee wat voor een herrie die dingen maken. Langzamerhand werden de anderen rond zeven en acht uur wakker. De fransen die met ons mee waren hadden een tweedaagse trekking en moesten bij de waterval afhaken met een andere groep om terug te gaan naar Chiang Mai. Dat betekende dat we met gids met ons drieën zouden zijn.
Dag 7 (3e dag trekking)
Met ons drieën gingen we rond 9.30 uur op stap. De andere groep moest een andere route, maar zou bij dezelfde locatie de lunch gebruiken. De “village”. Vanuit hier naar de olifanten!
.
Het verslag van dag 7 vervolg ik vanavond. Het is nu 18.30 uur lokale tijd, bij jullie in Nederland 13.30 uur. Ik probeer dag 3 van de trekking vanavond na het diner te voltooien voordat we Chiang Mai morgen verlaten op weg naar onze laatste bestemming. Het eiland Koh Samui.

Groetjes

  • 02 September 2015 - 14:43

    Karin:

    Tjee weer een mooi verhaal. Het lijkt wel of ik een boek aan het lezen ben. En hahaha inge is dus nog steeds bang voor spinnen.

  • 02 September 2015 - 17:26

    Hans Corneille:

    die smalle paadjes langs afgronden lijkt me niet echt wat met een rugzak om.

  • 05 September 2015 - 18:37

    Karen Voshol:

    Ik begin bijna respect voor jullie te krijgen...ik weet het zeker nu, Thailand is niets voor mij! Klimmen doe ik graag, maar niet als er allerlei enge beesten in de buurt zijn. Brrrr, dan nog liever in een resort (wat ik ook niets aan vind, saai en druk) dan dat primitieve gedoe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Actief sinds 24 Juli 2015
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 7649

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2015 - 11 September 2015

Onze eerste individuele rondreis

Landen bezocht: