Jungle trekking” De tocht der tochten, dag 3 - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Gerard Letteboer - WaarBenJij.nu Jungle trekking” De tocht der tochten, dag 3 - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Gerard Letteboer - WaarBenJij.nu

Jungle trekking” De tocht der tochten, dag 3

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

02 September 2015 | Nederland, Apeldoorn

Dag 7 (3e dag trekking)

Vanochtend weer vroeg op. 05.00 uur was het. Eindelijk de laatste en leukste dag. Bergafwaarts, olifanten en dan bamboe rafting.

Ontbijt
Nadat iedereen stuk voor stuk uit “bed” kwam hadden wij de gids de avond ervoor al gezegd vroeg te vertrekken. Vanwege de warmte leek ons vroeg te vetrekken geen slecht idee. Dus hij moest voor ons twee een ontbijtje maken. Weer scrambled eggs. Niks mis mee, maar ik ben niet zo van de uien. En ja hoor, weer in grote getale aanwezig. Ik eet het wel, maar doe mij toch maar een spiegeleitje of dubbel gebakken, “plain” dus. Ik hoef al die poespas van uien, tomaten, paprika et cetera er niet in. Maar jah, niet eten betekent ook energieverlies. En dat kan je echt niet hebben tijdens zo een tocht en zeker niet met die warmte.

Op naar de village
De Village is het verzamelpunt voor de groepen om per auto!! Jawel! vervoerd te worden naar de olifanten, waarop we een rit gaan maken. De gids had ons gezegd alleen berg afwaarts en gelukkig dat was zo. Wederom met bepakking op weg en we konden echt relaxed naar beneden.

Vertragingstechniek
We moesten rustig aan doen, want we waren vroeg vertrokken. De weg naar de village was in tempo in 1 uur te doen. Maar slim als hij is, geeft hij ons onderweg allerlei uitleg over planten en dieren. Erg leuk, waarbij hij toch speciaal op zoek is naar die grote zwarte…. Door dit alles vertraagd hij ons tempo wel slim (en wij leren nog wat).

Beesten
We zien echt allerlei beesten de revue passeren, maken er foto’s van. Mij valt op dat je met dit soort beesten toch goed op de hoogte moet zijn. De meeste zijn erg giftig en daar wil je niet door gebeten of gestoken te worden. Opeens ziet hij een klein gaatje in de muur van aarde van waaruit twee oogjes naar buiten kijken. Dat moet haast een schorpioen zijn, zegt de gids. Met zijn Rambo mes pulkt hij de grond van het holletje open. Een raar, maar inderdaad gelijkend, schorpioen achtig beest komt uit zijn schuilplaats en vlucht. Daarbij spuit hij een vloeistof achtige substantie met kracht naar zijn tegenstander. Daar moet je voor uitkijken zegt de gids, dat spuit hij richting je ogen.

Vlinders en bloemen
Onderweg komen we nog van alles tegen, maar de meest opvallende verschijning is de vlinder. In grote getale aanwezig en zeker in de buurt van water. Wat een verscheidenheid aan soorten in grootte en kleuren! Mooi!

De village
Na aankomst, na een bergafwaartse wandeling van 2 uur, komen we aan in het ontmoetingspunt. De andere groep is later vertrokken en zal dan ook later arriveren. Inge en ik kunnen nu eindelijk achterover leunen. Er wordt niet meer gelopen! Pfffff….., vanaf nu auto, bamboevlot en daarna douchen in het hotel. En internet om dit alles vast te leggen.

Op weg naar de olifanten
Na de lunch vertrekken we met de inmiddels andere gearriveerde groep. Dezelfde personen zijn het als in basiskamp 2.
Met de pick up truck rijden we in ongeveer 20 minuten naar de olifanten. En dan begint de rit van mijn leven kan ik wel zeggen. Ik schrijf hier niet te veel over, bekijk de filmpjes maar. Een groot feest met de Letteboertjes bovenop.

De bamboe rafting
Na de olifanten de bamboe rafting. Nou denk ik bij raften aan een woest wilde rivier waarbij je met een vaartuig de rivier afsuist. Niets van dat al. In de praktijk ging het om een bamboe vlot dat door de stroom van het water wordt geleid. De man achter en voor op het vlot corrigeren met lange bamboe stokken de richting van het vaartuig. Maar dit was toch wel het meest saaie deel van de trekking. Woest water was niet te zien, glijdend door het water komen we bij het afhaal punt waar de pick up auto klaar staat om ons weer naar het hotel te brengen. Drie dagen volbracht!

Conclusie na drie dagen trekking
De tocht is absoluut niet geschikt voor mensen met een wat oudere leeftijd, tenzij erg vitaal. De trekking is gevaarlijk bij regenachtig weer! De trekking is leuk! Prima gidsen, die weten over flora en fauna alles. Vraag me wel af wat ze doen bij calamiteiten of in geval van nood. Er is namelijk geen enkel contact met de buitenwereld mogelijk na het tweede kamp. Telefoon werkt niet, de gidsen hebben geen satelliet telefoon bij zich. Daarbij komt nog dat in het tweede kamp geen elektriciteit is, dus je (satelliet)telefoon even opladen kan niet.

Al met al een prachtige tocht! Inge en ik hebben genoten, afgezien en veel geleerd over Thailands flora en fauna. Maar deze oefening kan wel weer van de “bucketlist”!

Koh Samui
Morgen 11.00 uur vertrekken we uit het hotel richting Bangkok met het vliegtuig vanaf het vliegveld van Chiang Mai. Om 13.35 uur gaat onze vlucht van 1 uur durend naar Bangkok. Om 14.50 worden we op het vliegveld opgepikt om naar het treinstation in Bangkok te worden gebracht. Dan om 19.30 uur naar Surat Thani met de nachttrein. De volgende ochtend met de “ferry” naar ons hotel op het eiland.

Geen internet
De komende twee dagen dus geen internet en geen verslagen. Zal proberen op het eiland de laatste dagen te verslaan in nieuwe berichten. Tot dan!

Sawasdikee Krap (hallo) en Groetjes

• 02 September 2015 - 20:00

Karin:

Ook weer een mooi verhaal. We wachten met spanning op het filmpje van de olifanten. Welterusten.

• 03 September 2015 - 07:00

Moniek:

Heb nu alle verhalen gelezen en erg leuk allemaal. Ben benieuwd naar het filmpje.