Dag Bangkok, hallo Chiang Mai - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Gerard Letteboer - WaarBenJij.nu Dag Bangkok, hallo Chiang Mai - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Gerard Letteboer - WaarBenJij.nu

Dag Bangkok, hallo Chiang Mai

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

29 Augustus 2015 | Nederland, Apeldoorn

Dag 5
Bangkok hebben we verlaten en inmiddels zijn we aanbeland in Chiang Mai na een treinreis van bijna 14 uur.

Laatste uren Bangkok, promotie Hotel
Na het ontbijt in ons Eastin Makkasan Hotel in Bangkok zijn we rond 11.00 uur uitgecheckt. Dit hotel kan ik echt aanraden voor bijvoorbeeld “backpackers” die een paar dagen in Bangkok willen verblijven. Het is een sober hotel, maar heeft voor mij een 4 sterren classificatie. Dit hotel doet het voor mij beter dan het laatste hotel in Dubai, terwijl Dubai nogal ingesteld is op luxe et cetera… Ik heb de manager bij het uitchecken nog bedankt en meegedeeld dat ik het hotel in Nederland zou promoten. Dus bij deze!

Toch nog die “klere” winkel in
Big C is een shopping mall die alles de moeite waard is om naar binnen te gaan om iets leuks te scoren. Wat ik niet begrijp is dat ze dit concept niet in Nederland hanteren. Het ligt vlakbij het hotel in het centrum van Bangkok. Met het concept bedoel ik: je kunt er werkelijk alles wel krijgen. (op auto’s en grotere zaken na). Het is net Praxis, Karwei, Intratuin, Bijenkorf, Hema, V&D, Albert Heijn, Zeeman, Hennes en Maurits, Media Markt of noem maar op in 1 locatie en onder 1 dak. En zeker niet duur. Kleding koop je hier onder 10 euro, tenminste als je het over Thaise makelij hebt. Maar een Samsung TV scoor je al voor 400 euro (een grote wel te verstaan), die kost in Nederland het dubbele. Ik heb ook de nieuwe IPhone 6 al gezien die hier iets meer dan 700 euro kost. In Nederland komt die 9 september pas op de markt. Uiteindelijk hebben we zelf kleding en schoeisel gekocht.

Trein
Om 16.00 uur zijn we weer netjes opgehaald en naar het treinstation gebracht. Deze is omgeven door veiligheidsmaatregelen. Voordat je naar binnen gaat worden grote koffers, tassen en andere zaken gecheckt. We moesten ongeveer anderhalf uur wachten, maar dat was goed te doen. Het is volgens mij net als reizen met de TGV. Je hebt een timetable en daar staat je expres trein op vermeld. Als die er is kan je instappen. Ook in de trein is “gewapende” treinpolitie aanwezig die samen met de conducteur de kaartjes controleert als je eenmaal op weg bent.

Diner en ontbijt
Eenmaal in de trein wordt al snel de menukaart uitgedeeld. Voor weinig geld heb je een heerlijke maaltijd en een ontbijt. Ik betaalde 22 euro voor 2 personen. Direct daarna wordt je bed opgemaakt. De persoon die dat doet is een soort van “purser”. Maar hij is er verrekte handig in. Zo snel heb ik nog niemand bedden zien opmaken. Doet ie vast al langer.

Romantisch
De bedden zijn ondanks het dunne matras best wel comfortabel voor 1 nacht. We hebben er best goed op geslapen. Al met al een leuke ervaring. Dineren, slapen en ontbijten in een trein.
Romantisch of niet?

Taxi
Eenmaal aangekomen in Chiang Mai wordt je bestookt door taxi chauffeurs om je naar het hotel te brengen. Ze schromen niet om collega’s aan de kant te duwen. Onze chauffeur was weer op tijd en duidelijk herkenbaar aanwezig. Na een rit van 15 minuten zitten we nu in het Chiang Mai Gate hotel.

Hotel Chiang Mai Gate
Dit hotel is beslist een ster minder waard. Leuke kamer, maar klein (of knus) hoe je dat ook maar invult, maar zeker niet de moeite waard om er niet te verblijven.Het ligt midden in het centrum. Ook best handig. Ze zijn er erg klantvriendelijk.

Chiang Mai
Zoals ik al eerder beschreef is Chiang Mai een stuk rustiger met verkeer dan Bangkok. Bangkok ruik je, proef je en vooral hoor je! Het luide getoeter, de fluitende verkeersregelaars of de brommende scooters hoor je boven alles uit. Dat is hier niet. Bijna een serene rust.

Jungle
Morgen staat de jungletrekking op het program. We horen nog hoe laat we worden opgehaald. In ieder geval morgen naar de markt om proviand in te slaan en in de middag de olifantenrit naar boven de bergen in. Dag 2 is weer naar beneden. Dit gaat onder andere met een bamboevlot of rafting. We gaan het beleven. Het meest “spannende “zijn natuurlijk de twee nachten. Maar ik verwacht kampvuur, gezelligheid en onverwachte gebeurtenissen.

Geen internet
Natuurlijk hebben we in de Jungle geen internet, maar ik hoop jullie dinsdag weer te verrassen met ons verhaal over die twee dagen. We komen weer terug in het Chiang Mai Gate hotel. Onze koffers blijven hier. In plaats daarvan nemen we de rugzakken mee die we in Nederland hebben gekocht. Ook de schriftjes en potloden voor de bergkindjes gaan mee.

De was is gedaan
Ik heb de kleding die we de afgelopen dagen hebben gedragen aangeboden aan de wasserette van het hotel. Dan hebben we weer schone kleren als we uit de Jungle komen. Na deze tocht hebben we nog circa anderhalve dag om Chiang Mai te verkennen. Daarna vliegen we terug naar Bangkok om vervolgens naar het zuiden af te zakken. Wederom met de trein.

Koh Samui
Dit is ons eindstation. Hier gaan we heerlijk nog 4 dagen zonvakantie, strand, snorkel, massage en lekker eten vakantie houden voordat we terugvliegen naar Amsterdam.

Ik houd jullie op de hoogte middels dit medium!

Tot dinsdag alvast. In ieder geval op Waarbenjij. Op Facebook zijn we tot het laatste moment voor vertrek Jungle online.

Groetjes

• 29 Augustus 2015 - 11:54

Hans:

Een mooi verhaal Gerard en prettig te lezen. Ben benieuwd naar de jungle verhalen. Veel plezier en bescherm je benen goed tegen insecten e.d. , kousen over de broek enz.

• 29 Augustus 2015 - 12:25

Karin:

Wat een leuk verhaal weer. En via facebook de filmpjes. Heel veel plezier in de jungle. Kan niet wachten tot dinsdag en vergeet niet de filmpjes en de foto's van daar.

• 29 Augustus 2015 - 13:14

John:

Leuk om jullie zo te volgen.
    Blijft maar komen met die verhalen.

Oh, de iPhone 6 is er al een tijdje hoor.

• 29 Augustus 2015 - 14:16

Marloes:

Oooww de jungle in en wat gaaf om jullie verhalen zo te lezen en de filmpjes op Facebook! Probeer er maar van te genieten, voor jullie het weten is het alweer tijd om terug te vliegen

• 29 Augustus 2015 - 19:38

Joost:

Mocht je ander werk zoeken dan is schrijver wel iets voor je Gerard. Leuk verslag en lekker om te lezen. Veel plezier in de jungel en vooral genieten met alles wat je mee maakt daar. Leez trouwe s niks over vrouwlijk schoon dus dat zal wel niks zijn daar anders had je het wel met ons gedeeld. Tot dinsdag.

• 30 Augustus 2015 - 19:04

Wendy:

Volgensmij hebben jullie tot nu toe een geweldige vakantie! Is weer eens wat anders dan zo'n strandvakantie he. Ik ben heel benieuwd naar jullie tijd in de Jungle! Het eten is er in ieder geval goed ofniet? Ziet er allemaal fantastisch uit! Kijk uit naar het volgende verhaal! X