Uncle Sam, Het meisje dat Nederlands spreekt - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Gerard Letteboer - WaarBenJij.nu Uncle Sam, Het meisje dat Nederlands spreekt - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Gerard Letteboer - WaarBenJij.nu

Uncle Sam, Het meisje dat Nederlands spreekt

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

27 Augustus 2015 | Nederland, Apeldoorn

Dag 4

Na het ontbijt even info ingewonnen bij onze travel-agent, die zit in hetzelfde hotel. Wel zo makkelijk. We werden uiterst vriendelijk geholpen door het meisje achter de balie. Ze adviseerde een city tour met een bezoek aan het koninklijk paleis, de tempel Wat Pho en een kanaaltour met de longboat. Totale duur 5 uur.

Info travel-agent
Het was me opgevallen dat we nog geen vouchers hadden voor morgen naar Chiang Mai. Dus ik in mijn Engels er naar gevraagd. Ze zou het nakijken en als we terug waren konden we verder horen hoe of wat.
Dus op weg met de gids.

Uncle Sam
Een uiterst vriendelijke man stelde zich voor als Sam, de gids. Wij stelden ons voor als Tom en Jerry, dat doen we altijd in het buitenland.
Hij begon hartelijk te lachen en zij daarop, dan noemen jullie mij maar uncle Sam. Nou toen was het ijs al direct gebroken.

Tempel en koninklijk paleis
Sam weet veel van de historie van Thailand. Hij geeft al 25 jaar toeristen rondleidingen en vertelt heel wat over de plekken waar we komen. Wat opvalt is zijn steeds terugkerend verhaal over de koning. Hieruit blijkt wel dat Thai people de koning zeer hoog in het vaandel hebben en zeer geliefd is.

De tempel
De tempel maakt deel uit van het koninklijk complex en is tegen betaling toegankelijk voor publiek. Dit is echt een prachtig complex waarover Sam ook weer veel weet te vertellen. Jammer alleen dat je binnen in de hoofdtempel geen foto's mag maken. Het is werkelijk alles goud wat er blinkt. Hier is ook de Boeddha die door de koning bij het wisselen van de seizoenen wordt "omgekleed". Alleen de koning mag dit doen.

Koninklijk paleis
Je kunt niet op het terrein van de koning komen, maar wel voor de poort en daar foto's maken. Toevalligerwijs maakten we de wisseling van de wacht mee. dat was echt leuk om te zien. ik heb het hele ritueel gefilmd. Ook hier kregen we weer veel informatie van Sam.

Wat Pho
Deze tempel is kleiner, maar niet minder leuk om te bezoeken. Het is ook minder druk binnen het complex. Hoewel kleiner, maar toch is de tempel niet minder belangrijk. Detail: Hier zit de school voor massage gevestigd. Alle gediplomeerde masseurs (dames en heren) in Thailand worden hier opgeleid.

Longboat
Na de tempel was het tijd voor een vaart door de kanalen van Bangkok. Hier zie je het echte leven van de arme Thai. Als je dit ziet, dan realiseer je je pas hoe rijk wij Nederlanders zijn. Mooie tocht overigens. De mensen die toevallig buiten zijn zwaaien vriendelijk. Onderweg een biertje gekocht van een vrouwtje die haar koopwaar in een bootje kwam aanprijzen. Alles van deze tocht heb ik op video gezet. De camera is niet uit geweest tijdens de tocht.

Aro-mai
We hadden de lunch steeds uitgesteld. We hadden nog geen trek, maar na de longboat tocht gingen we als laatste dat toch maar doen. Sam weet een "lokale" tent waarvan hij beweert dat het al 40 jaar bestaat en het beste lokale eten heeft. Beter dan de restaurants. Veel Thai mensen komen juist daar eten. Nou, ik kan je vertellen dat ik nog nooit in zo een eenvoudig restaurant mocht eten. Echt een ervaring op zich. Maar het eten was inderdaad fantastisch lekker. "Aro-mai", moet je zeggen. Dat betekent dat het "uitstekend" heeft gesmaakt. Deze ga ik onthouden, want het lijkt op ons Nederlands woord aroma.

Supermarkt
Ja, dat begrip kennen we in Nederland. Alleen hier is "supermarkt" een winkeltje van 100m2 met veel te veel personeel. Maar goed na wat rondgelopen te hebben vonden we toch een winkeltje met wat we wilden hebben.

Shopping mall
Die zijn hier genoeg in Bangkok. Vlak bij ons hotel zit er ook een. Eenmaal binnen doen vrouwen waarvoor ze de winkel ingaan. Ja, kledingrekken in dus. Nou is het hier wel erg goedkoop hoor. Voor 5 euro het je een compleet jurkje, jasje, hempje etcetera. Nou had ik nog geen genoeg Thais geld op zak, dus geen koop! Eerst een betaalautomaat zoeken. Die zijn er genoeg, maar als je er een moet hebben dan zie je ze niet of je loopt er glad voorbij.

Terug in het hotel
We hadden van Sam gehoord dat het meisje van de travel-agent gewoon Nederlands kon spreken. Omdat we toch terug moesten voor de info voor morgen, gelijk maar eens in het Nederlands gevraagd hoe dat zat. Terwijl ik vanochtend de city tour met haar helemaal in het Engels had doorgesproken kan ze dus gewoon Nederlands spreken. We hebben er hartelijk om gelachen.

Roof top bar
Het regende zojuist behoorlijk. Een half uurtje maar wel echt intensief. De hele dag was het droog en vochtig warm. Dus het zal wel lekker zijn opgefrist. Straks gaan we naar het State Tower Hotel. Hier zit de bar op dak die ook voorkomt in de film Hangover. Daarna willen we nog naar het Banyan Tree Hotel. Daar zit de bar op dak die in de top tien van roof top bars op nummer 1 staat van Bangkok. State Tower Hotel is de nummer 2. Als het kan gaan we daarna nog naar de "nachtmarkt" van Bangkok.

Zo dat was het weer. Tot dag 5 maar weer

• 27 Augustus 2015 - 16:41

Karin:

Leuk om te lezen. En wat een stad is dat zeg. Alleen het verkeer al. Fijne avond en tot morgen.